PerkhidmatanTelefon USM
Untuk membuat panggilan antarabangsa bagi urusan rasmi:
- Dail ‘0’ pada telefon pejabat anda untuk berhubung dengan telefonis USM.
- Maklumkan nombor luar negara yang ingin dihubungi kepada telefonis.
- Telefonis akan menyambungkan panggilan anda ke nombor tersebut.
Kampus Induk
Untuk membolehkan talian telefon anda membuat panggilan terus ke luar Pulau Pinang atau ke nombor telefon bimbit (Kategori A), sila ikuti langkah berikut:
Syarat Permohonan:
- Permohonan hanya dibenarkan bagi tujuan urusan rasmi/kerja.
- Permohonan mesti disahkan oleh Ketua Jabatan.
Langkah permohonan untuk menukar kategori:
- Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
- Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
- Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
- Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
- Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Tukar Kategori (A).
- Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
- Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Untuk menyemak bil telefon bagi setiap talian, sila ikuti langkah berikut:
- Semakan Bil Individu:
- Layari portal: https://callbilling.usm.my
- Log masuk menggunakan ID dan kata laluan CampusOnline.
- Anda boleh menyemak bil terperinci untuk talian yang berkaitan dengan akaun anda.
- Permohonan Bil Keseluruhan Jabatan:
- Untuk mendapatkan laporan bil secara keseluruhan bagi jabatan, sila emelkan permintaan kepada:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .
- Untuk mendapatkan laporan bil secara keseluruhan bagi jabatan, sila emelkan permintaan kepada:
Ya, pemindahan nombor talian telefon boleh dibuat sekiranya unit berpindah ke lokasi atau bangunan lain. Namun begitu, kelulusan untuk mengekalkan nombor telefon yang sama tertakluk kepada justifikasi yang diberikan.
Permohonan perlu dikemukakan sebelum proses pemindahan dilakukan. Sila ikuti langkah berikut untuk membuat permohonan:
- Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
- Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
- Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
- Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
- Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Ubah talian (lokasi).
- Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
- Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Ya, permohonan talian telefon parallel boleh dibuat sekiranya ruangan tersebut bersaiz besar atau digunakan oleh lebih daripada seorang staf. Talian parallel membolehkan satu nombor telefon dikongsi pada lebih daripada satu set peranti telefon di lokasi yang sama.
Langkah permohonan adalah seperti berikut:
- Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
- Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
- Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
- Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
- Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Talian Parallel.
- Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
- Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Sekiranya anda memerlukan nombor telefon yang berasingan untuk tugasan rasmi, anda boleh memohon talian telefon baharu (extension) melalui Sistem ServisDesk USM.
Langkah permohonan adalah seperti berikut:
- Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
- Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
- Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
- Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
- Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada Talian Extension.
- Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
- Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Sekiranya telefon dalaman (extension) anda mengalami kerosakan, sila buat aduan melalui Sistem ServisDesk PPKT.
Langkah aduan adalah seperti berikut:
- Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
- Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
- Untuk kerosakan telefon, pilih ADUAN PERKHIDMATAN atau KEROSAKAN ICT.
- Pilih PABX (TELEFON) dan lengkapkan butiran mengenai kerosakan.
- Setelah selesai, klik SUBMIT.