By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
Pulau Pinang, Malaysia
Mon - Fri 08:10am - 17:10pm

PerkhidmatanTelefon USM

Untuk membuat panggilan antarabangsa bagi urusan rasmi:

  1. Dail ‘0’ pada telefon pejabat anda untuk berhubung dengan telefonis USM.
  2. Maklumkan nombor luar negara yang ingin dihubungi kepada telefonis.
  3. Telefonis akan menyambungkan panggilan anda ke nombor tersebut.
Posted  2 years  ago

Kampus Induk

Untuk membolehkan talian telefon anda membuat panggilan terus ke luar Pulau Pinang atau ke nombor telefon bimbit (Kategori A), sila ikuti langkah berikut:

Syarat Permohonan:

  1. Permohonan hanya dibenarkan bagi tujuan urusan rasmi/kerja.
  2. Permohonan mesti disahkan oleh Ketua Jabatan.

Langkah permohonan untuk menukar kategori:

  1. Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
  2. Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
  3. Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
  4. Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
  5. Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Tukar Kategori (A).
  6. Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
  7. Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.

 

Posted  2 years  ago

Untuk menyemak bil telefon bagi setiap talian, sila ikuti langkah berikut:

  1. Semakan Bil Individu:
    • Layari portal: https://callbilling.usm.my
    • Log masuk menggunakan ID dan kata laluan CampusOnline.
    • Anda boleh menyemak bil terperinci untuk talian yang berkaitan dengan akaun anda.
  1. Permohonan Bil Keseluruhan Jabatan:
Posted  2 years  ago

Ya, pemindahan nombor talian telefon boleh dibuat sekiranya unit berpindah ke lokasi atau bangunan lain. Namun begitu, kelulusan untuk mengekalkan nombor telefon yang sama tertakluk kepada justifikasi yang diberikan.

Permohonan perlu dikemukakan sebelum proses pemindahan dilakukan. Sila ikuti langkah berikut untuk membuat permohonan:

  1. Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
  2. Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
  3. Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
  4. Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
  5. Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Ubah talian (lokasi).
  6. Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
  7. Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Posted  2 years  ago

Ya, permohonan talian telefon parallel boleh dibuat sekiranya ruangan tersebut bersaiz besar atau digunakan oleh lebih daripada seorang staf. Talian parallel membolehkan satu nombor telefon dikongsi pada lebih daripada satu set peranti telefon di lokasi yang sama.

Langkah permohonan adalah seperti berikut:

  1. Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
  2. Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
  3. Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
  4. Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
  5. Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada pilihan Talian Parallel.
  6. Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
  7. Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Posted  2 years  ago

Sekiranya anda memerlukan nombor telefon yang berasingan untuk tugasan rasmi, anda boleh memohon talian telefon baharu (extension) melalui Sistem ServisDesk USM.

Langkah permohonan adalah seperti berikut:

  1. Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
  2. Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
  3. Pilih PERMOHONAN PERKHIDMATAN ICT.
  4. Pilih PERKHIDMATAN TELEFON dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan dan klik Submit.
  5. Cetak borang permohonan tersebut dan tandakan pada Talian Extension.
  6. Dapatkan pengesahan dan cop rasmi daripada Ketua Jabatan.
  7. Hantar borang lengkap ke Kaunter Servisdesk PPKT.
Posted  2 years  ago

Sekiranya telefon dalaman (extension) anda mengalami kerosakan, sila buat aduan melalui Sistem ServisDesk PPKT.

Langkah aduan adalah seperti berikut:

  1. Layari portal ServisDesk PPKT di https://sd.usm.my dan log masuk menggunakan ID serta katalaluan CampusOnline.
  2. Klik pada Daftar Aduan/Permohonan di bahagian BORANG.
  3. Untuk kerosakan telefon, pilih ADUAN PERKHIDMATAN atau KEROSAKAN ICT.
  4. Pilih PABX (TELEFON) dan lengkapkan butiran mengenai kerosakan.
  5. Setelah selesai, klik SUBMIT.
Posted  2 years  ago