Perkhidmatan Telesidang dan Webex
Terdapat berbagai kaedah dan cara yang boleh digunakan untuk tujuan mesyuarat dan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P), namun USM hanya melanggan perisian berikut sahaja:
- Skype For Business
- Webex
- Microsoft Teams
Selain daripada senarai di atas, seperti Zoom, Google Meet, atau perisian lain, pemohon perlu menggunakan akaun mereka sendiri.
Kampus Induk
Untuk memulakan sesi mesyuarat atau P&P menggunakan Webex, sila ikuti panduan berikut:
- Rujukan Manual dan Panduan Pengguna. Anda boleh mengakses dan memuat turun panduan penggunaan Webex melalui pautan berikut:
- Pautan Tambahan untuk Sokongan dan Info Lanjut:
Jika anda menghadapi masalah berkaitan penggunaan sistem Webex, sila rujuk portal di atas terlebih dahulu. Sekiranya masih memerlukan bantuan lanjut, sila emel ke:
Nota Penting:
- Akaun Webex tidak diperlukan untuk menjadi peserta, jemputan mesyuarat, atau pelajar.
- Komunikasi melalui Webex boleh dilakukan dengan mana-mana pengguna di luar USM selagi terdapat sambungan internet.
Untuk memohon akaun Webex bagi tujuan hosting, pelajar perlu:
- Emel permohonan kepada:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , atau - Mohon melalui sistem Servisdesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/
Semasa membuat permohonan, sila sertakan maklumat berikut:
- Nama penuh
- Alamat emel USM
- Tarikh tamat pengajian
Permohonan lengkap akan membantu mempercepatkan proses kelulusan akaun.
Untuk mendapatkan pinjaman peralatan telesidang, sila hubungi Ketua Unit Telekonferen, Puan Noor Aini Binti Asha'ari di talian 4234 atau emel beliau di
Masalah ini biasanya berpunca daripada pengaktifan akaun yang belum lengkap atau isu dengan akaun emel. Sila semak perkara berikut:
- Semak Pengaktifan Akaun:
- Pastikan anda telah klik pautan emel pengaktifan yang dihantar selepas pendaftaran akaun pertama kali.
- Akaun Emel Tidak Aktif atau Terlupa Kata Laluan:
- Jika akaun emel masih belum aktif atau anda terlupa kata laluan, sila hubungi ServisDesk di kampus masing-masing atau buat aduan melalui https://sd.usm.my .
Untuk menempah bilik mesyuarat dan keperluan telesidang, sila hubungi Setiausaha PPKT atau Pembantu Tadbir melalui talian 3644 atau 4480. Mereka akan membantu anda membuat tempahan bilik mesyuarat dan memastikan keperluan untuk telesidang disediakan semasa mesyuarat.
Terdapat dua cara untuk memohon akaun Webex:
- Emel kepada
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. untuk memohon akaun Webex, atau - Mohon melalui Permohonan Akaun Webex dalam Sistem Servisdesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/
Terdapat dua cara untuk mendapatkan bantuan teknikal dan pemasangan kelengkapan telesidang:
- Hubungi Ketua Unit Telekonferen, Puan Noor Aini Binti Asha'ari di talian 4234 atau melalui emel
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Anda juga boleh menghubungi En. Asrul, staf teknikal, melalui talian 4266 atau emel beliau diThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. untuk perbincangan dan pemilihan peralatan yang sesuai - Mohon melalui Permohonan Bantuan Teknikal di dalam sistem Servisdesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/
Kampus Kesihatan
Untuk memohon akaun Webex bagi tujuan hosting, pelajar perlu:
- Mohon melalui sistem Servisdesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/
Semasa membuat permohonan, sila sertakan maklumat berikut:
- Nama penuh
- Alamat emel USM
- Tarikh tamat pengajian
Permohonan lengkap akan membantu mempercepatkan proses kelulusan akaun.
Permohonan boleh dibuat melalui Sistem ServisDesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/.
Sila pilih Pengurusan Aduan dan Permohonan ICT @ PPKT → Kampus Kesihatan/Health Campus. Kemudian pilih kategori Lain-lain dan nyatakan permohonan staf teknikal serta butiran program di ruangan Justifikasi.
Permohonan pinjaman peralatan bagi tujuan telesidang boleh dibuat dengan menghubungi Pegawai Bertanggungjawab (PIC) Telekonferen, En. Mohd Kamarulzaman bin Noh di sambungan 1131 atau melalui emel di
Pemohon disarankan untuk mengadakan perbincangan terlebih dahulu bagi mengenal pasti keperluan serta peralatan yang sesuai digunakan.
Permohonan boleh dibuat melalui Sistem ServisDesk di pautan berikut: https://sd.usm.my/.
Sila pilih Pengurusan Aduan dan Permohonan ICT @ PPKT → Kampus Kesihatan/Health Campus. Kemudian pilih kategori Lain-lain dan nyatakan permohonan staf teknikal serta butiran program di ruangan Justifikasi.
Untuk menempah bilik mesyuarat dan keperluan telesidang, sila hubungi Pejabat PPKT atau Pembantu Tadbir melalui talian 1100. Mereka akan membantu anda membuat tempahan bilik mesyuarat dan memastikan keperluan untuk telesidang disediakan semasa mesyuarat.